Denna blogg handlar om min resa från överviktig till en friskare tjej med normalvikt. Till min hjälp har jag fått ett VERKTYG som är en GASTRIC BYPASS. Ett verktyg som jag ska vårda hela livet ut!

LilySlim Weight loss tickers

lördag 17 september 2011

Operationsdagen! (långt)

Åkte hemifrån strax före 6 då vi skulle hämta en operationsvän till mig som bor i Farsta kl.6
Trafiken flöt på så vi var vid Ersta tio över 6. Vi började skratta när vi såg att dörrarna inte öppnades förrän halv 7 (skönt att termometern visade 15 grader)
Som tur var så kom det en tjej som skulle jobba så vi kom in på sjukhuset iaf.

Kvart i 7 gick vi upp till avdelningen sen satte alla förberedelser igång. Först sa dom att min optid skulle bli efter 10 men blev sen förskjutet ytterligare 2 timmar.

Vid halv 1 åkte jag från rummet till operationsavdelningen, fick träffa läkaren innan som pratade en snabbis och som ritade lite på min mage.
Kom sen in i opsalen och fick lägga mig på operationsbordet och dom började med alla sina förberedelser därinne.
Kl. tio i 1 sövde dom ner mig och operationen började en timme efter det.

55 minuter tog operationen som var en "lätt" operation (läkaren berättade det senare på kvällen)

Vaknade till på uppvaket vid halv 5 (tror jag att det var) och hade så jävla ont (har sagt ifrån mig morfinpreparat då jag blir svindålig av dom) att jag låg och hoppade i sängen. Fick riktig dödsångest!
Dom försökte övertala mig att ta morfin men jag sa envist nej, dom gav mig den smärtlindring dom kunde typ Voltaren och något mer som åtminstone tog bort dom värsta smärttopparna.
Låg sen som i en dvala ett tag man halvsover men hör ändå allt som sägs runt omkring.
Vid 6 började jag bli pinknödig och slog upp ögonen och upptäckte att dom höll sig uppe den här gången. :-)

Efter det piggnade jag på mig lite och vid kvart i 7 åkte jag tillbaka till avdelningen.

Försökte sen röra på mig så mycket som möjligt mellan vilopauserna då smärtorna reducerats lite då jag börjat ta mina egna smärtisar som jag hade med mig och som jag tål.

Under kvällen/natten fick jag den stora uppgiften att få i mig 3dl vatten med tesked.

Natten var så där, ont, blev väckt varannan timme för blodtryck och mäta syret i blodet tror det togs någon temp också. Droppslang som trasslade in sig i allt så fort man rörde sig. Men den var helt ok ändå!

Fortsättning följer..................

Photobucket

3 kommentarer:

  1. Wow, tänk att du äntligen gått igenom operationen! Jag förstår att det känns jättejobbigt just nu, men vilket steg det är ändå.

    Håller tummarna för att konvalecensen blir så lätt som möjligt!
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Du är super duper duktig !! Kraammm <3 / Lotta J

    SvaraRadera
  3. Tack tjejer!
    Ja det är lite halvjobbigt (läs hel) med alla soppor. Smakar blääääää (smakar inte som vanligt) och mår illa men det går väl över.

    En dag i taget!

    Kram på er <3

    SvaraRadera

Lämnar du en kommentar ANONYMT får du gärna skriva ditt namn efter kommentaren! Blir roligare då om jag vet vem du är! :-)